КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 11 травня 2006 р. N 267-р
Київ
Про схвалення Концепції розвитку технічного регулювання
та споживчої політики у 2006 - 2010 роках
Схвалити Концепцію розвитку технічного регулювання та
споживчої політики у 2006 - 2010 роках, що додається.
Прем'єр-міністр України |
Ю. ЄХАНУРОВ |
Інд. 33
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 11 травня 2006 р. N 267-р |
|
КОНЦЕПЦІЯ
розвитку технічного регулювання та споживчої політики у 2006 - 2010 роках
Сучасний стан технічного регулювання та споживчої
політики
Сучасний стан технічного регулювання відносин у сфері
встановлення, застосування та виконання обов'язкових вимог до продукції або
пов'язаних з нею процесів, а також перевірка їх дотримання не відповідає
основним положенням законодавства ЄС, внаслідок чого іноземними торговими
партнерами не визнаються результати діяльності національних органів з оцінки
відповідності та метрології.
Низька інвестиційна привабливість сфери технічного
регулювання та захисту прав споживачів не сприяє впровадженню інновацій і
сучасних систем управління якістю. Поширення недобросовісної конкуренції
призводить до насичення ринку недоброякісною продукцією.
Уповільнення розвитку системи технічного регулювання та
захисту прав споживачів спричинено також такими факторами:
використання застарілих стандартів, норм і правил;
невідповідність метрологічного забезпечення виробництва
продукції сучасним вимогам;
відсутність державного ринкового нагляду за безпекою
товарів, робіт і послуг;
недостатній рівень використання сучасних інформаційних
технологій;
недостатнє фінансування сфери технічного регулювання та
захисту прав споживачів.
Розв'язання зазначених проблем потребує координації
діяльності органів виконавчої влади у сфері технічного регулювання та
захисту прав споживачів, належного організаційного, матеріально-технічного і
фінансового забезпечення.
Мета, основні завдання і принципи розвитку сфери
технічного регулювання та захисту прав споживачів
Мета Концепції полягає у створенні протягом 2006 - 2010
років адаптованої до вимог СОТ і ЄС сучасної системи технічного регулювання
та захисту прав споживачів, що сприятиме розвитку економіки, підприємництва,
забезпеченню добросовісної конкуренції, захисту життя, здоров'я людини,
навколишнього природного середовища, прав споживачів, усуненню технічних
бар'єрів у торгівлі.
Для реалізації цієї мети, а також забезпечення захисту
прав споживачів необхідно розв'язати такі основні завдання:
удосконалення законодавчої бази з питань технічного
регулювання та захисту прав споживачів відповідно до вимог Угоди про
технічні бар'єри в торгівлі Світової організації торгівлі, директив ЄС;
удосконалення процедури надання вітчизняним та іноземним
користувачам інформації з питань стандартизації, метрології, оцінки
відповідності;
забезпечення переходу від системи обов'язкової
сертифікації до системи оцінки відповідності згідно з вимогами міжнародних
стандартів;
удосконалення національної еталонної бази, метрологічного
забезпечення виробництва товарів, виконання робіт і надання послуг;
впровадження міжнародних стандартів та стандартів держав
- членів ЄС відповідно до потреб національної економіки;
сприяння впровадженню суб'єктами господарювання сучасних
систем управління якістю у виробництві товарів, виконанні робіт і наданні
послуг;
запровадження державного ринкового нагляду за безпекою
товарів, робіт і послуг;
створення ефективного механізму фінансування та
матеріально-технічного забезпечення розвитку сфери технічного регулювання та
захисту прав споживачів.
Технічне регулювання та захист прав споживачів повинні
здійснюватися за такими принципами:
відкритість і прозорість процесу розроблення та прийняття
технічних регламентів і застосування процедур оцінки відповідності;
застосування інноваційних підходів до розв'язання
проблем;
забезпечення рівності щодо захисту прав вітчизняних та
іноземних виробників;
адаптація національного законодавства до вимог
законодавства ЄС, Угоди про технічні бар'єри в торгівлі Світової організації
торгівлі, запровадження міжнародних і європейських стандартів.
Механізм забезпечення реалізації Концепції
Реалізація Концепції здійснюється за такими напрямами:
нормативно-правове забезпечення
внесення змін до Законів України "Про захист прав
споживачів", "Про рекламу", "Про метрологію та метрологічну діяльність",
розроблення законопроекту про державний ринковий нагляд за безпекою товарів,
робіт і послуг, виконання державних програм захисту прав споживачів,
стандартизації, розвитку еталонної бази, перегляд чинних державних та
галузевих стандартів, забезпечення оперативного надання вітчизняним та
іноземним користувачам інформації стосовно стану справ у сфері
стандартизації, метрології та оцінки відповідності, подальше розроблення
технічних регламентів на основі європейських директив, в тому числі з
метрології, перехід від обов'язкової сертифікації продукції до оцінки
відповідності за вимогами технічних регламентів, розроблення проектів та
прийняття нормативно-правових актів у сфері захисту прав споживачів, в тому
числі стосовно побутових послуг, торгівлі, розгляду скарг і заяв споживачів,
проведення перевірки;
організаційне забезпечення
реформування інфраструктури сфери технічного
регулювання та захисту прав споживачів, у тому числі структури технічних
комітетів стандартизації України та служб надання метрологічних послуг
відповідно до міжнародної практики, розмежування функцій обов'язкової
сертифікації продукції та державного нагляду;
кадрове забезпечення
формування державного замовлення на підготовку
спеціалістів для організацій, що провадять діяльність у сфері технічного
регулювання та захисту прав споживачів, методичне забезпечення навчальних
програм з підвищення кваліфікації та проведення семінарів із залученням
представників навчальних закладів, МОН, Держспоживстандарту, Української
асоціації якості, Української асоціації споживачів та інших громадських
організацій;
фінансове забезпечення
залучення коштів державного бюджету, підприємств,
установ та організацій, заінтересованих у впровадженні сучасних стандартів і
застосуванні процедур оцінки відповідності, а також міжнародних фінансових
організацій і програм технічної допомоги для виконання програм розвитку
еталонної бази, стандартизації, захисту прав споживачів.
Концепція передбачає здійснення заходів згідно з
додатком, фінансування яких здійснюється в межах коштів, що передбачаються
законом України про Державний бюджет України на відповідний рік.
Контроль за використанням коштів здійснюється у порядку,
визначеному законодавством.
Очікувані результати
Реалізація Концепції сприятиме інноваційному розвитку
економіки та залученню інвестицій, створенню сучасної системи технічного
регулювання та захисту прав споживачів, вступу України до ЄС і приєднанню до
СОТ.
ЗАХОДИ
щодо реалізації Концепції розвитку технічного регулювання та споживчої
політики у 2006 - 2010 роках
1. Забезпечити супроводження розгляду у Верховній Раді
України Закону України "Про безпеку продукції".
Держспоживстандарт.
IV квартал 2006 року. |
|
2. Підготувати пропозиції стосовно внесення змін до
деяких законів України з метою стимулювання вітчизняних підприємств і
установ до створення систем управління якістю та інших систем відповідно до
національних та міжнародних стандартів.
Держспоживстандарт, інші заінтересовані
центральні органи виконавчої влади.
IV квартал 2006 року. |
|
3. Розробити законопроект про державний ринковий нагляд
за безпекою товарів, робіт і послуг.
Держспоживстандарт, інші заінтересовані
центральні органи виконавчої влади.
IV квартал 2006 року. |
|
4. Підготувати пропозиції стосовно внесення змін до
Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність".
Держспоживстандарт.
IV квартал 2006 року. |
|
5. Підготувати пропозиції щодо розвитку законодавчої
бази у сфері захисту прав споживачів, зокрема, з питань надання побутових
послуг, визначення порядку проведення перевірки суб'єктів господарювання,
маркування, вилучення недоброякісних товарів, розгляду скарг і заяв
споживачів.
Держспоживстандарт, інші заінтересовані
центральні органи виконавчої влади.
2006 - 2010 роки. |
|
6. Розробити з урахуванням директив ЄС, прийняти і
впровадити технічні регламенти, зокрема у 2007 році впровадити 3 технічних
регламенти, у 2008 - 8, у 2009 - 4 та 2010 році - 5 технічних регламентів.
Держспоживстандарт, інші заінтересовані
центральні органи виконавчої влади. |
|
7. Переглянути державні та галузеві стандарти
колишнього СРСР.
Держспоживстандарт, інші заінтересовані
центральні органи виконавчої влади.
2006 - 2010 роки. |
|
8. Розробляти та приймати щороку по 1,5 тис.
стандартів.
Держспоживстандарт, інші заінтересовані
центральні органи виконавчої влади.
2006 - 2010 роки. |
|
9. Удосконалити роботу Центру обробки запитів та
надання повідомлень стосовно стандартів, технічних регламентів та процедур
оцінки відповідності.
Держспоживстандарт, інші заінтересовані
центральні органи виконавчої влади.
2006 - 2010 роки. |
|
10. Удосконалити державну систему сертифікації
продукції.
Держспоживстандарт, інші заінтересовані
центральні органи виконавчої влади.
2006 - 2010 роки. |
|
11. Скоротити перелік продукції, що підлягає
обов'язковій сертифікації.
Держспоживстандарт, інші заінтересовані
центральні органи виконавчої влади.
2006 - 2010 роки. |
|
12. Запровадити процедуру декларування відповідності
продукції з низьким ступенем ризику для життя і здоров'я споживачів вимогам,
установленим законодавством.
Держспоживстандарт, інші заінтересовані
центральні органи виконавчої влади.
2006 рік. |
|
13. Підготувати та подати Кабінетові Міністрів України
пропозиції щодо:
вступу України до Міжнародної організації споживачів.
Держспоживстандарт, МЗС, Мінфін, Мін'юст.
2007 рік; |
|
приєднання України до Метричної конвенції.
Держспоживстандарт.
2008 рік; |
|
утворення акціонерної компанії з питань сертифікації з
урахуванням практики держав - членів ЄС.
Держспоживстандарт.
2008 - 2010 роки; |
|
надання науково-дослідній організації із стандартизації
статусу, національного органу із стандартизації.
Держспоживстандарт.
2010 рік. |
|
14. Реформувати структуру технічних комітетів
стандартизації України з урахуванням структури технічних комітетів
Міжнародної організації із стандартизації та Європейського комітету із
стандартизації.
Держспоживстандарт, інші заінтересовані
центральні органи виконавчої влади.
2007 - 2010 роки. |
|
15. Сприяти підвищенню ефективності калібрувальної
діяльності.
Держспоживстандарт.
2007 рік. |
|
16. Розмежувати функції сертифікації і державного
нагляду та утворити органи державного ринкового нагляду на базі підрозділів
державного нагляду за додержанням стандартів, норм і правил, державного
метрологічного нагляду і територіальних органів у справах захисту прав
споживачів.
Держспоживстандарт.
2008 - 2010 роки. |
|
17. Забезпечувати підвищення кваліфікації спеціалістів
з питань технічного регулювання та захисту прав споживачів.
МОН, Держспоживстандарт.
2006 - 2010 роки. |
|
18. Налагодити співробітництво з міжнародними і
європейськими організаціями з питань технічного регулювання та захисту прав
споживачів щодо підготовки відповідних спеціалістів, проводити семінари і
конференції із залученням спеціалістів зазначених організацій.
Держспоживстандарт.
2006 - 2010 роки. |
|
19. Розробити і здійснити заходи щодо реалізації Угоди
про визнання вимірювальних та калібрувальних можливостей національних
метрологічних інститутів.
Держспоживстандарт.
2006 рік. |
|
20. Забезпечити виконання в рамках Плану дій Україна -
ЄС вимог щодо вільного переміщення промислової продукції на ринок ЄС з метою
підготовки до укладення Угоди про оцінку відповідності та прийнятності
промислової продукції.
Держспоживстандарт, інші заінтересовані
центральні органи виконавчої влади.
2006 - 2010 роки. |
|
____________