КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ 
	
	 
	РОЗПОРЯДЖЕННЯ 
	 
	від 25 червня 2008 р. N 874-р 
	Київ 
	Про схвалення Концепції розвитку державної метрологічної 
	системи на період до 2015 року 
	 
	Схвалити Концепцію розвитку державної метрологічної 
	системи на період до 2015 року, що додається. 
	 
	
		
			| Прем'єр-міністр України  | Ю. ТИМОШЕНКО  | 
	
	
 Інд. 33 
	 
	
		
			| 
				
					| СХВАЛЕНОрозпорядженням Кабінету Міністрів України
 від 25 червня 2008 р. N 874-р
 |  | 
	
	
 КОНЦЕПЦІЯ
	розвитку державної метрологічної системи на період до 2015 року 
	
	 
	Загальна частина 
	 
	Створення державної метрологічної системи спрямоване на 
	забезпечення економічного розвитку країни та науково-технічного прогресу, 
	максимальне використання існуючого потенціалу і світового досвіду в усіх 
	сферах діяльності, а також співробітництво з іншими країнами, насамперед з 
	країнами - членами СНД. 
	Першим актом законодавства з питань метрології, прийнятим 
	після проголошення незалежності України, став Декрет Кабінету Міністрів 
	України від 26 квітня 1993 р. N 40-93 "Про забезпечення єдності вимірювань".
	
	У 1998 році прийнято Закон України "Про метрологію та 
	метрологічну діяльність", правові положення якого з часом були гармонізовані 
	із загальноприйнятими у світовій практиці нормами та правилами метрології, 
	документами Міжнародної організації законодавчої метрології. 
	Протягом останніх років набули чинності міжнародні та 
	європейські документи з питань метрології, зокрема у 2004 році документи 
	Міжнародної організації законодавчої метрології Д1 "Елементи до закону про 
	метрологію" і Д9 "Принципи метрологічного нагляду", а також Директива 
	2004/22/ЄС Європейського парламенту та Ради ЄС від 31 березня 2004 р. про 
	вимірювальні прилади. 
	Мета Концепції, основні напрями розвитку державної 
	метрологічної системи 
	 
	Метою Концепції є забезпечення розвитку державної 
	метрологічної системи згідно з пріоритетами державної політики економічного 
	розвитку країни та світовими тенденціями до глобалізації метрологічної 
	діяльності з урахуванням вимог міжнародних документів з питань метрології та 
	досвіду реформування метрологічних систем у країнах - членах ЄС. 
	Розвиток державної метрологічної системи передбачає: 
	посилення захисту громадян і національної економіки від 
	наслідків застосування недостовірних результатів вимірювань; 
	проведення вимірювань з необхідною точністю з метою 
	отримання достовірних результатів; 
	розширення міжнародних зв'язків, визнання результатів 
	вимірювань іншими державами; 
	задоволення потреби споживачів у метрологічних послугах, 
	підвищення рівня довіри до результатів вимірювань, насамперед з метою 
	забезпечення захисту життя та здоров'я громадян, охорони навколишнього 
	природного середовища і раціонального використання природних ресурсів; 
	зменшення державного впливу на метрологічну діяльність у 
	сферах, що регулюються ринком; 
	підвищення рівня проведення фундаментальних і прикладних 
	досліджень у сфері метрології; 
	випереджальний розвиток еталонної бази, що дасть змогу 
	відтворювати одиниці вимірювань Міжнародної системи одиниць на достатньому 
	для задоволення національних потреб рівні; 
	забезпечення єдності вимірювань та їх простежуваності;
	
	підвищення якості та конкурентоспроможності вітчизняної 
	продукції; 
	запровадження міжнародних та європейських стандартів і 
	забезпечення випереджальної інтеграції у сфері науки і техніки порівняно з 
	економічною інтеграцією; 
	підвищення рівня підготовки фахівців-метрологів для 
	державної метрологічної системи, підприємств та організацій; 
	гармонізацію обов'язкових вимог до забезпечення єдності 
	вимірювань і проведення оцінки відповідності з вимогами міжнародних 
	документів з питань метрології; 
	прозорість і доступність інформації з питань метрології;
	
	встановлення обов'язкових вимог до застосування процедури 
	проведення вимірювань та їх результатів; 
	застосування державного регулювання вартості 
	метрологічних робіт. 
	Основними напрямами розвитку державної метрологічної 
	системи є: 
	1) удосконалення нормативно-правової бази державної 
	метрологічної системи насамперед шляхом розроблення проекту Закону України 
	"Про метрологію та метрологічну діяльність" у новій редакції (далі - Закон), 
	в якій передбачається: 
	розроблення технічних регламентів з метою впровадження 
	Директиви 2004/22/ЄС Європейського парламенту та Ради ЄС від 31 березня 2004 
	р. про вимірювальні прилади та інших директив ЄС з питань метрології; 
	запровадження поняття "сфера законодавчо регульованої 
	метрології" замість "сфера державного метрологічного нагляду"; 
	приведення понять, що використовуються у сфері 
	метрології, та їх визначень у відповідність з міжнародними документами; 
	поширення його дії на стандартні зразки складу та 
	властивостей речовин і матеріалів та технічні системи і пристрої, за 
	допомогою яких здійснюється вимірювання; 
	приведення понятійного апарату Закону, що стосується 
	проведення оцінки відповідності засобів вимірювальної техніки і відповідних 
	процедур оцінки засобів вимірювальної техніки, у відповідність із 
	законодавчими актами щодо технічного регулювання та міжнародними документами 
	з питань метрології; 
	формування переліку категорій засобів вимірювальної 
	техніки, який визначається нормативно-правовим документом; 
	приведення процедури, що застосовується для уповноваження 
	на проведення державних випробувань і затвердження типу та повірки засобів 
	вимірювальної техніки, у відповідність з міжнародними нормами, правилами та 
	стандартами; 
	конкретизація положень, що стосуються статусу та основних 
	організаційно-методичних функцій метрологічних служб з метою підвищення 
	якості метрологічного забезпечення продукції і послуг; 
	приведення процедури підтвердження компетентності 
	вимірювальних лабораторій у відповідність з міжнародними нормами, правилами 
	та стандартами; 
	визначення положень, що стосуються здійснення державного 
	метрологічного нагляду; 
	конкретизація завдань і функцій територіальних органів 
	Держспоживстандарту; 
	2) удосконалення нормативної бази державної метрологічної 
	системи шляхом: 
	розроблення нових і актуалізації чинних 
	нормативно-правових актів з метою їх гармонізації з міжнародними документами 
	з питань метрології; 
	формування переліку національних стандартів, які у разі 
	добровільного застосування є доказом відповідності засобів вимірювальної 
	техніки вимогам технічних регламентів; 
	визначення обов'язкових вимог до процедури проведення 
	вимірювань та її результатів у сфері метрології; 
	3) розвиток науково-технічної бази державної 
	метрологічної системи шляхом: 
	активізації фундаментальних науково-прикладних досліджень 
	у сфері метрології; 
	виявлення нових фізичних явищ, визначення на їх основі 
	стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і 
	матеріалів; 
	забезпечення розвитку, удосконалення та оптимізації 
	національної еталонної бази з урахуванням потреб економіки, науки і оборони;
	
	створення державних первинних еталонів, що 
	використовуються безпосередньо у сфері метрології; 
	технічного переоснащення наявних еталонів сучасною 
	елементною базою, приладами, допоміжним обладнанням, засобами автоматизації 
	та обчислювальної техніки; 
	створення державних первинних та вторинних еталонів, що 
	відповідають міжнародному технічному рівню, з використанням фундаментальних 
	фізичних сталих, фізичних явищ та сучасних досягнень науки і техніки; 
	удосконалення процедури передачі інформації про одиниці 
	вимірювань до засобів вимірювальної техніки та забезпечення контролю за 
	правильністю її проведення; 
	забезпечення простежуваності результатів вимірювань із 
	застосуванням повірочних схем до відповідних державних первинних еталонів;
	
	визначення ступеня еквівалентності державних первинних 
	еталонів згідно з процедурою міжнародних звірень; 
	удосконалення методів і засобів вимірювальної техніки;
	
	4) удосконалення організаційної структури державної 
	метрологічної системи шляхом: 
	оптимізації структури Державної метрологічної служби; 
	підвищення ефективності діяльності Державної служби 
	стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Державної 
	служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин 
	і матеріалів та Державної служби єдиного часу та еталонних частот з метою 
	визначення і прогнозування потреб національної економіки; 
	реформування системи державного метрологічного контролю і 
	нагляду; 
	підвищення ефективності взаємодії між суб'єктами 
	державної метрологічної системи і метрологічними службами центральних 
	органів виконавчої влади, підприємств та організацій; 
	5) розширення співробітництва з міжнародними та 
	регіональними організаціями та метрологічними установами провідних країн 
	світу шляхом: 
	активізації проведення ключових і регіональних звірень 
	державних еталонів з міжнародними і національними еталонами, насамперед у 
	рамках співробітництва державних метрологічних установ Європи та Азії; 
	активізації робіт з виконання підписаної у рамках 
	Генеральної конференції з мір і ваги Угоди про взаємне визнання національних 
	еталонів, отримання сертифікатів про калібрування і вимірювання, що 
	видаються національними метрологічними інститутами; 
	активізації робіт з розроблення міжнародних документів з 
	питань метрології; 
	приєднання України до Метричної конвенції; 
	набуття Україною статусу повноправного члена Міжнародної 
	організації законодавчої метрології. 
	Інформаційне та кадрове забезпечення розвитку 
	державної метрологічної системи 
	 
	Інформаційне забезпечення розвитку державної 
	метрологічної системи можливе шляхом: 
	широкого використання Інтернет, сучасних комунікаційних 
	засобів для обміну інформацією у сфері метрології; 
	організації та забезпечення довідково-інформаційного 
	обслуговування у сфері метрології; 
	створення автоматизованих банків даних нормативних 
	документів з питань метрології, банків термінології багатьма мовами, банків 
	даних про точні значення фундаментальних фізичних сталих, властивості 
	речовин і матеріалів, засоби вимірювальної техніки, державні зразки складу 
	та властивостей речовин і матеріалів. Послуги з отримання таких даних 
	надаються безоплатно для всіх суб'єктів господарювання та організацій усіх 
	форм власності. 
	Кадрове забезпечення розвитку державної метрологічної 
	системи повинне здійснюватися за такими основними напрямами: 
	підготовка фахівців-метрологів у вищих навчальних 
	закладах; 
	формування державного замовлення на підготовку зазначених 
	фахівців; 
	розширення мережі навчальних закладів, залучення до 
	навчального процесу фахівців державних наукових метрологічних центрів та 
	територіальних органів Держспоживстандарту; 
	розширення мережі філіалів вищих навчальних закладів, що 
	проводять підготовку інженерів у сфері метрології; 
	підготовка фахівців-метрологів вищої кваліфікації у 
	спеціалізованій аспірантурі; 
	проведення стажування фахівців-метрологів у метрологічних 
	установах країн - членів ЄС; 
	підвищення кваліфікації зазначених фахівців; 
	регулярне проведення науково-методичних семінарів з 
	питань метрологічного забезпечення за участю фахівців-метрологів державної 
	метрологічної системи, підприємств та організацій. 
	Для реалізації цієї Концепції передбачається здійснення 
	заходів згідно з додатком. 
	Ресурси, необхідні для реалізації Концепції 
	 
	Фінансування заходів щодо забезпечення розвитку державної 
	метрологічної системи передбачається здійснювати за рахунок коштів 
	державного бюджету у запланованому обсязі, коштів підприємств, установ та 
	організацій, що заінтересовані в ефективному функціонуванні метрологічної 
	інфраструктури, та коштів міжнародних фінансових організацій і міжнародної 
	технічної допомоги для розвитку національної еталонної бази та підтвердження 
	еквівалентності державних еталонів міжнародним. 
	Очікувані результати 
	 
	Розвиток державної метрологічної системи сприятиме 
	підвищенню рівня її технічного оснащення, що дасть змогу забезпечити: 
	створення умов для подальшого розвитку науки та техніки;
	
	випереджальний розвиток державної метрологічної системи, 
	створення запасу точності відтворення і передачі інформації про одиниці 
	вимірювань до засобів вимірювальної техніки для забезпечення єдності та 
	достовірності вимірювань у державі в цілому; 
	посилення темпів науково-технічного прогресу; 
	ефективне функціонування науково-виробничої сфери; 
	підвищення обороноздатності держави та 
	конкурентоспроможності вітчизняної продукції; 
	подальший розвиток міжнародної торгівлі та інтеграції 
	України до світової економіки; 
	надійний захист інтересів споживачів і держави у сфері 
	забезпечення якості та безпеки продукції. 
	 
	
	
 ЗАХОДИ
	щодо забезпечення розвитку державної метрологічної системи на період до 2015 
	року 
	 
	1. Налагодити співробітництво з міжнародними та 
	регіональними організаціями та метрологічними установами провідних країн 
	світу щодо підготовки фахівців-метрологів, забезпечити проведення семінарів 
	і конференцій із залученням спеціалістів зазначених організацій та установ.
	
	
		
			| 
				
					| Держспоживстандарт, інші заінтересовані 
					центральні органи виконавчої влади.  2008 - 2015 роки.  |  | 
	
	
 2. Переглянути завдання і функції територіальних 
	органів Держспоживстандарту та забезпечити приведення їх у відповідність із 
	законодавством. 
	
		
			| 
				
					| Держспоживстандарт.  2008 - 2009 роки.  |  | 
	
	
 3. Розробити та затвердити в установленому порядку 
	заходи щодо інформаційного забезпечення розвитку державної метрологічної 
	системи. 
	
		
			| 
				
					| Держспоживстандарт.  IV квартал 2008 року.  |  | 
	
	
 4. Забезпечити: 
	розроблення та подання на розгляд Кабінету Міністрів 
	України проекту Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" у 
	новій редакції. 
	
		
			| 
				
					| Держспоживстандарт.  III квартал 2009 року;  |  | 
	
	
 супроводження розгляду у Верховній Раді України проекту 
	Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" у новій редакції.
	
	
		
			| 
				
					| Держспоживстандарт.  IV квартал 2009 року;  |  | 
	
	
 підготовку проекту постанови Кабінету Міністрів України 
	"Про затвердження Державної програми розвитку еталонної бази на 2011 - 2015 
	роки". 
	
		
			| 
				
					| Держспоживстандарт.  IV квартал 2009 року;  |  | 
	
	
 розроблення технічних регламентів з метою впровадження 
	Директиви 2004/22/ЕС Європейського парламенту та Ради ЄС від 31 березня 2004 
	р. про вимірювальні прилади та інших директив ЄС з питань метрології. 
	
		
			| 
				
					| Держспоживстандарт.  III квартал 2009 року.  |  | 
	
	
 5. Підготувати та подати пропозиції щодо вступу України 
	до Міжнародної організації законодавчої метрології. 
	
		
			| 
				
					| Держспоживстандарт.  2010 рік.  |  | 
	
	
 ____________